[heading text=”Gelişim Alanlarına Göre 4-5 Yaş Aralığında Sahip Olunan Beceriler”]
Sosyal Gelişim
- Yardım
- Yetişkinin konuşmalarına katılır.
- Şarkı söyler dans eder şiir
- 20-30 dk ev işi
- %75 özür
- 8-9 çocuk ile
- Koopere 20 dk arkadaşlarıyla
- Beklenen davranışı gösterir.
- %75 Nesneleri kullanmak için izin
Dil Gelişimi
- Edilgen cümleleri anladığımı belli
- İstenildiğinde bir çift nesneyi veya resmi
- Konuşurken “yapar mıyız?, yapa bilir miyiz?” gibi ifadeleri kullanıyorum.
- Birleşik cümleler kullanıyorum.
- İstenildiğinde nesnelerin altını ve üstünü
- Resimdeki anlamsızlıkları ve saçmalıkları görebiliyorum / gösterebiliyorum.
- Kız/erkek kardeş anneanne babaanne dede kelimelerini kullanıyorum.
- Zıtlıklarla ilgili karşılaştırmalarda en son kelimeyi söylüyorum.
- Resimli ipuçları olmadan bildiğim bir hikayeyi anlatıyorum.
- Belirli bir sınıfa ait olmayan resmi
- 2 kelimenin uyaklı olmadığını söylüyorum.
- Karmaşık cümleler kullanıyorum.
- Bir sesin yüksek veya alçak olduğunu söyleyebiliyorum.
Öz Bakım
- Kendim bez getirip dökülenleri
- Tüm zehirli ve zararlı maddelerden kendimi
- Kendi giysilerimin düğmelerini çözebiliyorum.
- Kendi giysilerimin düğmelerini ilikliye
- Masada kendime ait olan yeri
- Fermuarın alt kısmını birbirine geçirebiliyorum.
- Ellerimi ve yüzümü yıkıyorum.
- Yiyecekler için doğru araç gereçler
- Tuvaletim geldiğimde uykumdan uyanıp gerektiğinde gidiyorum ve ya altımı kuru tutuyorum.
- Hatırlatılmadan burnumu silip ve ya sümküre
- Sırtım boynum ve ensem hariç kendim yıkana
- Ekmeğimin üzerine bıçak kullanarak yumuşak besinleri sürebiliyorum.
- Elbise ve ya pantolonumdaki, ayakkabımdaki tokaları çözüp bağlayabiliyorum.
- Önümdeki düğmeler dahil kendim
- Yetişkin servis tabağını tuttuğunda besinden tabağıma
- Sözel ip uçlarıyla tabak, peçete, çatal, bıçakları doğru yerlere koyarak sofra
- Dişlerimi fırçalayabiliyorum.
- Giyeceklerimi askıya
- Mahalle içinde sürekli gözetim olmadan
- Ayakkabılarıma bağcık geçirebiliyorum.
- Ayakkabılarımın bağcıklarını fiyonk
- Saçlarımı tarayıp fırçalaya
- Zamanında tuvalete gidip soyunup altımı silip sifonu çekip yardımsız tekrar
Bilişsel Gelişim
- İstenildiğinde belli sayıda nesneyi elime alıyorum.
- Beş dokunun yapısını
- İstenildiğinde üçgeni kopya
- Bir resimde gördüğüm dört nesneyi hatırlayabiliyorum.
- Etkinliklere bağlı olarak günün zamanını söylüyorum.
- Bildiğim dizeleri tekrar
- Bir nesnenin diğerine göre daha ağır ve hafif olduğunu söyleye
- Üçlü grup nesnelerden birisi alındığında hangisinin olmadığını söyleye
- Sekiz rengi isimlendire
- Küçük birimli paraları
- Sembolleri eşleştirebiliyorum.
- Gösterilen nesnelerin renklerini söyleyebiliyorum.
- Üç kez dinlediğim bir öyküden beş ana noktayı tekrarlaya
- İnsan resmi çizebiliyorum.
- Şarkının beş satırını söyleye
- Model olunduğunda on küp ile piramit
- Uzun ve kısayı sözel olarak ifade
- Nesnelerin bir başka nesnenin önüne arkasında ve yanına
- 1-10 arası eşit miktarda nesne içeren setleri eşleştirebiliyorum.
- Resimdeki nesnenin eksik parçalarını gösterip
- Sıra ile 1-den 20-ye kadar
- Başlangıç orta son pozisyonlarını
Fiziksel Gelişim
- 4-8 saniye boyunca yardımsız tek ayağımın üstünde
- Yön değiştirerek koşabiliyorum.
- Denge tahtasında yürüyebiliyorum.
- Düşmeden 10 kez öne doğru çift ayak zıplayabiliyorum.
- Yerden 5cm yükseklikteki bir ipin üstünden
- 6 kez geriye doğru zıplayabiliyorum.
- Büyük boy topu zıplatıp
- Hamurdan 2-3 parçalı şekiller
- Eğik çizgi üzerinden
- İpe dizili vidalı nesneleri birbirine
- Merdivenleri ayak değiştirerek
- Üç tekerlekli bisiklet ile köşeleri döne
- 5 kez tek ayağım üzerinde sıçrayabiliyorum.
Kaynak: Portage Erken Eğitim Rehberi-Dr.Ender Uzundemir Marangoz