[heading text=”Gelişim Alanlarına Göre 2-3 Yaş Aralığında Sahip Olunan Beceriler”]
Sosyal Gelişim
- İşbirliği yapar.
- İstenilen nesneyi getirir götürür.
- 5 dk yetişkinle kitaba bakar.
- Teşekkür ve lütfen der.
- Basit işlerde yardım etmek ister.
- Yetişkin elbiselerini giyer oynar.
- Sorulduğunda seçim yapar.
- Sevmek ve üzülmek ifadelerini anlar gösterir.
Dil Gelişimi
- İki kelimelik dizilerde isim ile bir sıfatı veya başka bir ismi birleştirebiliyorum.
- İki kelimelik dizilerde isim ve fiili birleştirebiliyorum.
- Tuvalet ihtiyacımı sözel olarak belirtiyorum.
- İki kelimelik ifadelerde burada ve orada sözcüklerini fiil ve isimle birleştiriyorum.
- Mülkiyeti belirtmek için iki kelimeyi birleştiriyorum (babanın ayakkabısı)
- Konuşmalarımda hayır veya değil kullanıyorum.
- Basit etkinlikler için “……… ne yapıyor?” diye sorulduğunda cevap veriyorum.
- Nerede sorusu içeren cümlelere cevap verebiliyorum.
- Tanıdığım doğadaki çevresel sesleri isimlendirebiliyorum.
- İstek cümlesinde çoğul eki kullanıldığında birden fazla nesne “küpler” veriyorum.
- Konuşma içerisinde kendi ismimi kullanıyorum.
- Önceden tanıdığım 10 nesnenin resimlerini kullanışları tanımlandığında gösterebiliyorum.
- Yaşımı söylemek için parmaklarımı kullanıyorum.
- Sorulduğunda cinsiyetimi söyleyebiliyorum.
- Birbirine bağlı olan iki yönergeyi yerine getirebiliyorum.
- Şimdiki zaman fiil halini kullanıyorum.
- Kelimelerin çoğul hallerini kullanıyorum.
- Geçmiş zaman eklerini uygun yerlerde kullanıyorum.
- Bu ne? Sorularını soruyorum.
- %90 oranında sesimin tonunu kontrol edebiliyorum.
- Konuşmam içerisinde bu ve şu kelimelerini kullanıyorum.
- -dır, -dir ek fiillerini kullanabiliyorum.
- Kendi ismim yerine ben,bana,benim ifadelerini kullanıyorum.
- Nesneye işaret ederek “Bu ………… değil” diyorum.
- Kim sorusu içeren cümlelere isim ile cevap veriyorum.
- İsimlerin mülkiyet bildiren hallerini kullanıyorum.(Babamın)
- Kurallı cümle kurabiliyorum.
- Bazı sınıflandırma ifadeleri kullanıyorum.
- Bazen istek ve gelecek zaman kiplerini kullanıyorum.
- Nesneleri açık veya kapalı olarak tanımlayabiliyorum.
Öz Bakım
- Biraz döksem de bardak ve kaşık kullanarak kendimi besliyorum.
- Yetişkinden havluyu alıp elimi yüzümü siliyorum.
- Kamış kullanarak bardaktan içebiliyorum.
- Çatalı yiyecekle doldurabiliyorum.
- Sadece yenebilen nesneleri çiğneyip, yutuyorum.
- Havlu verildiğinde ellerimi yardımsız kurulabiliyorum.
- Tuvalete gitmek istediğimi söylüyorum.
- Ağız salgımın akmasını kontrol edebiliyorum.
- Oturağa oturtulduğumda haftada 3 kez çişimi veya kakamı oturağa yapıyorum.
- Ayakkabılarımı giyebiliyorum.
- Dişlerimi fırçalamayı taklit ediyorum.
- Çözüldüğünde basit giysilerimi çıkarabiliyorum.
- Kakamı tuvalete yapıyorum.
- Tabure ve ya basamak sağlandığında musluktan su doldurabiliyorum.
- Yetişkin suyu ayarladığında ellerimi ve yüzümü sabunla yıkıyorum.
- Gündüzleri kazaları önlemek için zamanında tuvalete gitmek istiyorum.
- Boyuma uygun yerdeki askılığa paltomu asabiliyorum.
- Gündüz uykularımda altımı ıslatmıyorum.
- Sivri mobilya köşeleri, korumasız merdivenlerin meydana getireceği kazalardan korunuyorum.
- Hatırlatıldığında peçete kullanıyorum.
- Yiyecekleri çatala batırıp ağzıma götürebiliyorum.
- Küçük, kulplu sürahiden bardağa yardımsız sıvı doldurabiliyorum.
- Giysimdeki çıt çıtları açabiliyorum.
- Banyo yaptırılırken kollarımı ve bacaklarımı yıkayabiliyorum.
- Çoraplarımı giyebiliyorum.
- Palto, kazak ve gömleğimi giyebiliyorum.
- Giyeceklerin önünü bulabiliyorum.
Bilişsel Gelişim
- İstenildiğinde belirli bir kitabı bulabiliyorum.
- Üç parçalı şekil tahtasını tamamlayabiliyorum.
- Bilinen 4 resmi isimlendirebiliyorum.
- Model olunduğunda dik bir çizgi çiziyorum.
- Model olunduğunda yatay bir çizgi çiziyorum.
- Daire resmi gösterildiğinde daire çizebiliyorum.(Kopya etmek)
- Aynı doku yapısına sahip kumaşları eşleştirebiliyorum.
- İstenildiğinde büyük ve küçüğü gösterebiliyorum.
- Model olunduğunda ‘’ + ‘’işaretini çizebiliyorum.
- Üç rengi eşleştirebiliyorum.
- İstenildiğinde nesneleri bir başka nesnenin içine, üstüne ve altına koyuyorum.
- Ses çıkaran nesneleri isimlendirebiliyorum.
- Dört parçalı iç içe geçen oyuncak kutuları iç içe koyabiliyorum.
- Hareket ve iş belirten resimleri isimlendirebiliyorum.
- Geometrik şekilleri resimleri ile eşleştirebiliyorum.
- Çubuğa sırasına uygun 5 halkayı geçirebiliyorum.
Fiziksel Gelişim
- İki dakika içerisinde 4 iri boncuğu ipe dizebiliyorum.
- Kapı kollarını ve tokmaklarını çevirebiliyorum.
- Olduğum yerde çift ayak sıçrayabiliyorum.
- Geri geri yürüyebiliyorum.
- Yardımla merdivenlerden ine biliyorum.
- 150cm uzaklıktaki sabit duran yetişkine top atabiliyorum.
- 5-6 küp ile kule yapabiliyorum.
- Sayfaları teker teker çeviriyorum.
- Küçük nesnelerin ambalajını açabiliyorum.
- Taklit yoluyla kağıdı ikiye katlayabiliyorum.
- Birbirine geçmeli oyuncakları ayırıp tekrar tekrar takabiliyorum.
- Vidalı oyuncakların vidalarını açabiliyorum.
- Durmakta olan büyük topa tekme atabiliyorum.
- Tuz seramiği hamurundan toplar yuvarlayabiliyorum.
- Kalem orta parmağım ile destekleyip baş ve işaret parmaklarımla tutabiliyorum.
- Yardımla öne takla atabiliyorum.
- Delikli tahtaya 5 çubuğu çakabiliyorum.
Kaynak: Portage Erken Eğitim Rehberi-Dr.Ender Uzundemir Marangoz