[heading text=”Gelişim Alanlarına Göre 1-2 Yaş Aralığında Sahip Olunan Beceriler”]
Sosyal Gelişim
- Basit ev işlerinde yetişkini taklit edebilme
- Bir çocuğun yanında oynayabilme
- Başka bir çocukla 2-5 dakika araba veya top oynamaya katılma
- Ebeveynlerinin yokluğunda etkinliğe katılabilme, bazen telaşlanma
- Çevreyi aktif bir şekilde araştırma
- Başka bir kişi ile oynanan manipulatif oyunlara (ipi çekmek, tokmak çevirmek) katılma
- Bebek veya yumuşak oyuncaklara sarılıp gezdirebilme
- Güldüren ve ilgi çeken hareketleri tekrarlama
- Kitabı okuması veya paylaşması için yetişkine verme
- Bir olay veya nesneyi yetişkine göstermek için onu çekiştirme
- Hatırlatıldığında yasaklanan nesnelerin yanındayken elini çekme ve ‘cıs’ deme
- Mama sandalyesinde veya altı değiştirilirken ihtiyacının karşılanmasını bekleme
- 2-3 yaşıtı ile oynayabilme
- Hatırlatıldığında tanıdık yetişkinleri ve yaşıtlarını selamlayabilme
Dil Gelişimi
- Beş farklı kelime söyleyebilme (aynı kelime birden fazla nesne için kullanılabilir)
- ‘Daha fazla’ istediğini söyleyebilme
- Hepsi bitti/gitti sözcüklerini kullanma
- Jest ve mimik yardımı olmaksızın söylenen 3 farklı yönergeyi yerine getirme
- İstendiğinde ‘bana ver’, ‘bana göster’ ifadelerinin karşılığını yapma
- İsimleri söylendiğinde 12 nesneyi gösterebilme
- İsimleri söylendiğinde bir kitaptaki 3-5 resmi gösterebilme
- Kendi vücudunda 3 vücut kısmını gösterebilme
- İstenildiğinde kendi ismini veya takma ismini söyleyebilme
- Tanıdığı nesneler için ‘bu nedir’ sorusuna cevap verebilme
- İsteklerini belirtmek için sözel ifadeleri el hareketleri ile birlikte kullanma
- Evdeki hayvanlarda dahil olmak üzere ailesindeki 5 bireyin adını söyleyebilme
- 4 oyuncağı isimlendirebilme
- Hayvan sesleri çıkarma veya hayvanı isimlendirmek için o hayvanın sesini kullanma
- Gösterildiğinde bildiği yiyeceklerin ismini söyleme
- Cümle sonundaki kelimeye vurgu koyarak, soru cümlesi yapma
- Bir bebeğin veya başka bir bireyin 3 vücut parçasının ismini söyleme
- Evet/ hayır cevabı gerektiren sorulara olumlu veya olumsuz cevap verme
Öz Bakım
- Kendi başına, ev yemeklerini kaşıkla yeme
- Tek eli ile bardağı tutup içme
- Ellerini suya sokup yüzüne sürmeyi taklit edebilme
- Beş dakika süre ile oturakta oturabilme
- Şapkayı başına koyup çıkarma
- Çoraplarını çıkarma
- Kollu giysilere kollarını, pantolona bacaklarını sokma
- Bağları çözülüp gevşetildiğinde ayakkabılarını çıkarma
- Düğmeleri çözüldüğünde paltoyu çıkarabilme
- Düğmeleri çözüldüğünde pantolonu çıkarma
- Geniş fermuarı (alt kısmını takıp çıkarmak olmadan) açıp kapatma,
- Tuvalete gitme isteğini sözle veya hareketle ifade etme
Bilişsel Gelişim
- Kaptan altı nesneyi tek tek dışarı çıkarma
- Vücut kısımlarından birini gösterme
- Benzer nesneleri eşleştirebilme
- Karalama yapma
- Adı söylenerek ‘Muhammed Emin nerede?’ şeklinde sorulduğunda kendini gösterme
- İstenildiğinde delikli tahtaya 5 çubuğu yerleştirme
- Nesneleri, aynı nesnelerin resimleri ile eşleştirebilme
- Söylenen resmi gösterme
- Söylenen resmi bulmak için kitabın sayfalarını ikişer üçer çevirme
Fiziksel Gelişim
- Merdivenleri emekleyerek çıkma
- Otururken ayağa kalkma
- Taklit ederek top yuvarlayabilme
- Yetişkin sandalyesine tırmanıp, ters dönüp oturabilme
- Bir çubuğa dört halka geçirebilme
- Delikli tahtadan 2 cmlik çubukları çıkarabilme
- Delikli tahtaya 2 cmlik çubukları sokabilme
- Üç küp ile kule yapabilme
- Pastel boya veya kurşun kalemle işaretler yapabilme
- Kendi başına yürüyebilme
- Merdivenlerden emekleyerek inebilme
- Küçük sandalyeye bağımsız oturabilme
- Çömelip tekrar ayağa kalkabilme
- Yürürken oyuncaklarını itip çekebilme
- Düşmeden, belden eğilerek yerdeki nesneleri alabilme
- Dairesel hareketleri taklit edebilme (boyayla, un ile, parmak boyasıyla veya kum ile veya kuma parmağıyla dairesel hareketler yapma)
Kaynak: Portage Erken Eğitim Rehberi-Dr.Ender Uzundemir Marangoz