[vc_row][vc_column][vc_tta_accordion][vc_tta_section title=”OSB’nin Daha Büyük Çocuklarda, Ergenlerde ve Yetişkinlerde Belirtileri” tab_id=”1566318036907-016d1f20-6f19″][vc_row_inner][vc_column_inner width=”1/3″][vc_column_text]
İlişki Kurma, İletişime Geçme ve Düşünme Temelleri
[/vc_column_text][/vc_column_inner][vc_column_inner width=”1/3″][vc_column_text]
OSB İşaretleri (Temel Eksiklikler)
[/vc_column_text][/vc_column_inner][vc_column_inner width=”1/3″][vc_column_text]
İlgili Semptomlar
[/vc_column_text][/vc_column_inner][/vc_row_inner][vc_row_inner][vc_column_inner width=”1/3″][vc_column_text]İlgi, katılım ve duygusal etkileşimler
Bir başka kişiyle sıcak ve memnuniyet dolu bir şekilde ilişkiye geçme ve etkileşimi[/vc_column_text][/vc_column_inner][vc_column_inner width=”1/3″][vc_column_text]
Çabuk geçen aralıklı katılım ya da hiç katılmama ve etkileşimde bulunmama.
[/vc_column_text][/vc_column_inner][vc_column_inner width=”1/3″][vc_column_text]
Amaçsız ya da öz güdüleyici davranış.
[/vc_column_text][/vc_column_inner][/vc_row_inner][vc_row_inner][vc_column_inner width=”1/3″][vc_column_text]Devam eden anlamlı ve sosyal ilişkiler, ortak ilgi gerektiren ortak problem çözme
Bir şey bulmak, uzlaşmak, biriyle oynamak ve yeni bir zorlukla mücadele etmek için devam eden sosyal bir etkileşimin bir parçası olarak bir dizi mimik ve kelime kombinasyonunu kullanabilmek. Bu diğer kişilerin sosyal ve duygusal niyetlerini anlamayı ortak ilgiyi gerektirir.[/vc_column_text][/vc_column_inner][vc_column_inner width=”1/3″][vc_column_text]
Çok az sorumluluk alarak az miktarda ileri geri etkileşim (ör: daha çok cevap verme) ya da hiç etkileşimde bulunmama.
[/vc_column_text][/vc_column_inner][vc_column_inner width=”1/3″][vc_column_text]
Dürtüsel ya da tekrar eden (ısrarcı) davranışlar.
[/vc_column_text][/vc_column_inner][/vc_row_inner][vc_row_inner][vc_column_inner width=”1/3″][vc_column_text]Düşüncelerin yaratıcı ve mantıklı kullanımı
İhtiyaçları, dilekleri ve duyguları anlamak ve ifade etmek için kullanılan düşünceler. Daha büyük bir çocuk ve yetişkinde bu anlamlı bir konuşmada görülebilir. Bu aynı zamanda oyun kurabilmek ve anlamlı konuşmalar yapabilmek için düşünceleri mantıklı bir şekilde birbirine bağlama yeteneğini gerektirir.[/vc_column_text][/vc_column_inner][vc_column_inner width=”1/3″][vc_column_text]
Düşünceleri kullanmada yetersizlik ya da düşünceleri sadece parçalara bölünmüş şekilde ayrı ayrı kullanma becerisi (mantıksal bir birleşim olmadan)
[/vc_column_text][/vc_column_inner][vc_column_inner width=”1/3″][vc_column_text]
Ekolali, metin dili ya da duyulan ve görülen şeylerin diğer formlarda tekrarı ya da mantıksız ve gerçekçilikten uzak kullanımı.
[/vc_column_text][/vc_column_inner][/vc_row_inner][vc_row_inner][vc_column_inner width=”1/3″][vc_column_text]Soyut ve yansıtıcı düşünme
Yüksek seviyede düşünme becerilerinin kullanımı, duygular ve olaylar için birçok neden gösterme, duygu ve düşünce dereceleri ile baş etme, kendisinin ve başkalarının düşünce ve duygularını yansıtma ve çıkarımlar (yeni mantıklı sonuçlar) yapmayı içerir.[/vc_column_text][/vc_column_inner][vc_column_inner width=”1/3″][vc_column_text]
Düşünme kalıplaşmış ve somuttur, ince farklar içermez.
[/vc_column_text][/vc_column_inner][vc_column_inner width=”1/3″][vc_column_text]
Abartılı duygusal tepkiler ya da sosyal ve duygusal durumlardan kaçınma (karmaşık sosyal etkileşimlerde yanlış algılama ve yanlış anlama)
[/vc_column_text][/vc_column_inner][/vc_row_inner][vc_row_inner][vc_column_inner][vc_column_text]
Kaynak; Otizmde Derinlemesine Oyunla Tedavi, Prof. Dr. Stanley Greespan, Psikolog Serena Wieder
[/vc_column_text][/vc_column_inner][/vc_row_inner][/vc_tta_section][vc_tta_section title=”Bebeklerde ve Küçük Çocuklarda OSB’nin Erken Belirtileri” tab_id=”1566318662882-2f45fc6a-1ac7″][vc_row_inner][vc_column_inner width=”1/3″][vc_column_text]
İlişki Kurma, İletişime Geçme ve Düşünme Temelleri
[/vc_column_text][/vc_column_inner][vc_column_inner width=”1/3″][vc_column_text]
OSB İşaretleri (Temel Eksiklikler)
[/vc_column_text][/vc_column_inner][vc_column_inner width=”1/3″][vc_column_text]
İlgili Semptomlar
[/vc_column_text][/vc_column_inner][/vc_row_inner][vc_row_inner][vc_column_inner width=”1/3″][vc_column_text]Ortak İlgi ve Düzenleme (0-3, aylar arasında başlar)
Görüntülere, sese, dokunmaya, harekete ve diğer duyuşsal deneyimlere amaçlı tepki vermek ve ilgi duymak (ör: bakmak ve sese doğru dönmek)[/vc_column_text][/vc_column_inner][vc_column_inner width=”1/3″][vc_column_text]
Farklı görüntü ve seslere karşı ilgiyi sürdürme eksikliği.
[/vc_column_text][/vc_column_inner][vc_column_inner width=”1/3″][vc_column_text]
Amaçsız ya da özgüdüleyici davranış.
[/vc_column_text][/vc_column_inner][/vc_row_inner][vc_row_inner][vc_column_inner width=”1/3″][vc_column_text]Katılım ve İlişki Kurmak (2-5. aylar arasında başlar)
Yakınlık ve ilişki kurmaya dair ifadelerin artması (ör: gözlerin parlaması, neşe dolu gülücükler göstermek ve buna devam etmek)[/vc_column_text][/vc_column_inner][vc_column_inner width=”1/3″][vc_column_text]
Katılım göstermeme ya da sadece çabuk kaybolan neşe ifadesi gösterme. Sağlam ve devam eden katılım sergileyememe.
[/vc_column_text][/vc_column_inner][vc_column_inner width=”1/3″][vc_column_text]
Kendi içine gömülme ya da geri çekilme.
[/vc_column_text][/vc_column_inner][/vc_row_inner][vc_row_inner][vc_column_inner width=”1/3″][vc_column_text]Amaçlı Duygusal Etkileşimler (4-10. aylar arasında başlar)
Duygusal ifadeler içeren bir dizi ileri geri iletişim, el işaretleri ve niyetleri iletmek için kullanılan benzer hareketler.[/vc_column_text][/vc_column_inner][vc_column_inner width=”1/3″][vc_column_text]
Hiç etkileşim içine girmeme ya da biraz destek alarak çok az bir ileri geri etkileşime geçebilme (ör: daha çok cevap verme şeklinde)
[/vc_column_text][/vc_column_inner][vc_column_inner width=”1/3″][vc_column_text]
Belirsiz (rastgele ya da dürtüsel) davranış.
[/vc_column_text][/vc_column_inner][/vc_row_inner][vc_row_inner][vc_column_inner width=”1/3″][vc_column_text]Uzun bir dizi halinde ileri geri duygusal sinyal değiş tokuşu ve birlikte problem çözmek (ör: birleşik ilgi) (10-18. aylar arasında başlar)
Problem çözme amacıyla bir dizi sosyal ve duygusal etkileşim (ör: Babaya oyuncağı göstermek)[/vc_column_text][/vc_column_inner][vc_column_inner width=”1/3″][vc_column_text]
Karşılıklı sosyal etkileşime girme ve bu ilişkileri oluşturma konusunda yetersizlik ya da duygusal işaretleri alma ve verme konusunda eksiklik.
[/vc_column_text][/vc_column_inner][vc_column_inner width=”1/3″][vc_column_text]
Tekrar eden ya da ısrarcı hareketler.
[/vc_column_text][/vc_column_inner][/vc_row_inner][vc_row_inner][vc_column_inner width=”1/3″][vc_column_text]Düşünceler Yaratmak (18-30. aylar arasında başlar)
Anlamlı kelime ve kalıplar kullanmak, bakıcı ev arkadaşlar ile interaktif oyun yaratmak.[/vc_column_text][/vc_column_inner][vc_column_inner width=”1/3″][vc_column_text]
Kelime kullanmama ya da kelimeleri mekanik bir şekilde kullanma (ör: daha çok duyulanları tekrar etme şeklinde)
[/vc_column_text][/vc_column_inner][vc_column_inner width=”1/3″][vc_column_text]
Ekolali ve görülen ya da duyulanların tekrarının diğer formları.
[/vc_column_text][/vc_column_inner][/vc_row_inner][vc_row_inner][vc_column_inner width=”1/3″][vc_column_text]Düşünceler arası köprü kurmak: Mantıksal düşünme (30-42.aylar arasında başlar)
Anlamlı düşünceler arasında mantıklı bağlantılar oluşturur. (‘’Dışarı çıkmak istiyorum çünkü oynamak istiyorum’’)[/vc_column_text][/vc_column_inner][vc_column_inner width=”1/3″][vc_column_text]
Kelime üretmeme, ezberlenen metinleri kullanma, mantıksal olmak yerinde rastgele düşünce kullanımı sergileme.
[/vc_column_text][/vc_column_inner][vc_column_inner width=”1/3″][vc_column_text]
Akla uygun olmayan davranış ya da mantıksız ve gerçekçi olmayan düşünce kullanımları.
[/vc_column_text][/vc_column_inner][/vc_row_inner][vc_row_inner][vc_column_inner][vc_column_text]
Kaynak; Otizmde Derinlemesine Oyunla Tedavi, Prof. Dr. Stanley Greespan, Psikolog Serena Wieder
[/vc_column_text][/vc_column_inner][/vc_row_inner][/vc_tta_section][/vc_tta_accordion][/vc_column][/vc_row]