[heading text=”Gelişim Alanlarına Göre 3-4 Yaş Aralığında Sahip Olunan Beceriler”]
Sosyal Gelişim
- Dans eder şarkı söyler (Müzik ile)
- taklit ederek kurallara uyar
- Yetişkini selamlar
- Yetişkin liderliğinde grup oyunlarına uyar
- oyun sırasında izin ister
- %50 lütfen teşekkür ederim der
- Telefonla konuşur
- Sıra bekler
- Büyük çocuk liderliğinde grup oyunlarına uyar
- %75 istenildiğinde işbirliği yapar
- Bahçede istenilen alanda oynar
- Meşgulken diğer çocukla oynar konuşur
Dil Gelişimi
- Soru cümlesinde “-mı” eki kullanıyorum.
- Öykü saatine beş dakika süreyle katılabiliyorum.
- Birbirinden bağımsız iki emri yerine
- İstenildiğinde adımı ve soyadımı söyleyebiliyorum.
- “Nasıl” kelimesini içeren sorulara cevap
- Fiillerin geçmiş zaman halini doğru olarak
- En son yaptığım deneyimimi anlatıyorum.
- Sık kullanılan nesnelerin nasıl kullanıldığını söylüyorum.
- Gelecekle ilgili olayları “yapacağım/ lazım/ istiyorum” gibi ifadelerle anlatıyorum.
- Soru sormak için cümlenin sonuna soru eki
- Oluş sırasına göre iki olayı anlatıyorum.
- Birbirini takip eden üç iş
Öz Bakım
- Kendi başıma yemeğimi
- Yukarıdan giydirilen düğmeli tişörtümü yardımla
- Hatırlatıldığında burnumu
- Haftanın iki sabahı kuru olarak uyanıyorum.
- Ayakta tuvalette çiş yapıyorum.(erkek)
- Düğmeler hariç, giyinmeye başlar ve
- Giyeceklerin çıt çıtlarını ve kopçalarını
- Hatırlatıldığında mendile sümküre
- Bilinen tehlikelerden kendimi sakına
- Paltomu askıya asıp, alçak bir askılığa
- Sözel yardım yapıldığında dişlerimi fırçalaya
- Parmaksız eldivenleri
- Düğme kartındaki ve ya masa yatırılan bir ceketin büyük büyümelerini sökebiliyorum.
- Düğme kartındaki ve ya masaya yatırılan bir ceketin düğmelerini ilik
- Çizmelerimi
Bilişsel Gelişim
- Büyük ve küçük nesneleri isimlendire
- Sözel direktif verildiğinde 10 vücut kısmımı gösterebiliyorum.
- Sözel direktif verildiğinde kız ve erkeği göstere
- Bir nesnenin ağır ve ya hafif olduğunu söyleye
- Bütününü oluşturmak için bir şeklin iki parçasını birleştirebiliyorum.
- Bildiğim bir hikaye ve ya televizyon programındaki iki kişi veya olayı
- Parmak oyunlarını söz ve hareketleriyle tekrar
- Nesnelerin bire bir eşleştirebiliyorum.
- Sorulduğunda uzun ve kısa nesneleri gösterebiliyorum.
- Hangi nesnelerin ilişkili olduğunu söyleyebiliyorum.
- Model olunduğunda 3’e kadar
- Nesneleri sınıflandırabiliyorum.
- Model olunduğunda “V” şeklini çizebiliyorum.
- 10 cm lik kare kağıdın bir köşesinden diğer köşesine çapraz çizgi çizebiliyorum.
- Model olunduğunda on nesneye kadar
- Modele bakarak üç küp ile köprü
- Küpler veya boncuklardan oluşan dizileri eşleştirebiliyorum.
- Birleşik “V ” çizebiliyorum.
- Eksik insan resmine kol ve ya bacak
- Deneme – yanıma olmaksızın altı parçalı yap-bozu tamamlıyorum.
- Nesnelerin benzer ve farklı olduğunu söylüyorum.
- Model olunduğunda kare çiziyorum.
- İstenildiğinde üç rengi
- Üç şekil isimlendiriyorum
Fiziksel Gelişim
- Üç parçalı yap-bozu veya şekil tahtasını
- Makasla gelişi güzel kesikler
- 20cm yükseklikten
- Bana doğru yuvarlanan büyük boy topa tekme
- Parmak ucunda yürüyebiliyorum.
- Uygun kol hareketleri ile 10 adım koşabiliyorum.
- 150 cm mesafe boyunca pedal çevirerek üç tekerlekli bisiklete
- Harekete geçildiğinde salıncakta sallana
- Yukarı tırmanıp kaydıraktan aşağıya 120-180 cm
- Öne takla
- Merdivenleri ayak değişerek çıkabiliyorum.
- Asker gibi yürüyorum.
- Atılan topu iki elim ile
- Kalıpların etrafından çizerek şekilleri çıkarabiliyorum.
- 3mm’lik kaymalarla 20cm’lik ayağımın üstünde
Kaynak: Portage Erken Eğitim Rehberi-Dr.Ender Uzundemir Marangoz